Een ander aspect van de 'architecturale' fotografie van het koppel is die van individuele gebouwen of interieurarchitectuur. Ze doen dit in opdracht, bijvoorbeeld voor een tijdschrift zoals Die Dame, uitgegeven door Ullstein in Duitsland. Daarvoor maakt Sasha Stone twee reportages over privé-interieurs: dat van actrice Tilla Durieux en dat van regisseur Erwin Piscator. Of ze fotograferen in opdracht voor een instelling zoals het Belgische Parlement of het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. In dit type fotografie ligt de nadruk op de 'exacte' transcriptie van de werkelijkheid. De fotograaf zoekt niet naar een bepaalde hoek of kadrering, maar streeft naar heldere lijnen, objectiviteit en een frontaal beeld, met de klemtoon op inzicht in de ruimte en duidelijkheid over de gebruikte materialen. Schaduwen en licht worden gebruikt om de materialen te benadrukken (en niet om een ruimte te 'dramatiseren'), zodat hun textuur duidelijk wordt. Denk maar aan de verschillende reflecties van glas, hout en steen.
In de serie over de Einsteintoren, een sterrenwacht gebouwd in Potsdam volgens de plannen van architect Erich Mendelsohn, gebruikt Sasha Stone andere methoden om de architectuur te benadrukken. Hier is het doel niet hetzelfde: het is zeker de bedoeling om het gebouw te fotograferen, maar de foto moet vooral ook als illustratie dienen voor het artikel, dat de wetenschappelijke maar ook mysterieuze kant van astronomie benadrukt. De vreemde sfeer die van de beelden uitgaat, weerspiegelt dus de tekst. Het kikvorsperspectief dat de gevel en de objecten monumentaliseert, de lichte overbelichting die de lucht op de achtergrond 'verbrandt' en de nachtelijke verlichting van de toren in de mist dragen allemaal bij aan dit mysterieuze effect.
Fotogalerij